פריט ידע איך מייצרים דרמה ואיך מכניסים אקטיביות ודינמיות למפגש לימודי על מסך שטוח?

פריט ידע איך מייצרים דרמה ואיך מכניסים אקטיביות ודינמיות למפגש לימודי על מסך שטוח?

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

המנוע

ללמד באונליין זו פרקטיקה חדשה. התפאורה הבית ספרית נעלמה, ומקום המורה במפגשי האונליין השתנה, אין עוד אפשרות להשתמש בכלים תיאטרליים מבעד למסך השטוח, והמורה מתבקש.ת לעבור מהתיאטרון לקולנוע.

הגל הראשון של משבר הקורונה הכריח אותנו לבחון ולהתאים דרכי הוראה ולמידה אליהן היינו רגילים.ות, כל הקמפוסים של אנקורי גלשו עליו במיומנות ראויה לשבח, עד כדי המצאת ההוראה בכלל, ותפקיד המורה בפרט, מחדש. ההורים והילדים.ות שיתפו איתנו פעולה אפילו יותר מתמיד. אבל היינו חייבים לנסות להבין מה קורה, ומה בדיוק קרה שם? אז תוך כדי הסגר ובשבועות שאחריו, קיימנו שיחות עם מורים.ות מהקמפוסים של אנקורי כדי להקשיב, לשמוע וללמוד על האתגרים, המשברים, החוויות, ההצלחות והתובנות של כל אחד ואחת. ברוב המקרים - אין תשובות, והתשובות שישנן בתהליך התהוות. אבל דרך ההצפה של השאלות, הסיפורים וההארות שלכם.ן, ננסה ללמוד ולהבנות יחד שפה וכלים למענה מדוייק יותר לילדים.ות, להורים ולקהילות בהן אנחנו פועלים, אבל לא פחות לעצמנו. התקופה שלפנינו תהיה ארוכה יותר, עם אתגרים חדשים. אי אפשר לחשוב שמה שהיה הוא שיהיה, ומה שעבד ימשיך לעבוד, אבל עשינו סדר במחשבות. כאן תמצאו הצפה של הקולות מהשטח שמעלים שאלות, בעזרתן ננסה לבנות תוכנית ללמידה מחוברת - שתהיה גמישה ודינמית, לקראת התמודדות עם הגל הבא.

קשיים שהוצפו:

  • המסך השטוח - דרך המסך התיאטרליות נעלמת, השיעור הופך להיות שטוח מאוד וחסרה החיות שהמורה מביאה איתה לכיתה. כיצד נוכל להכניס את אלמנט ההפתעה ולשבור את המסגרת של המסך והשיעור?
  • חוויה מרוקנת - הלמידה באונליין הופכת להיות מאוד תכליתית ופחות דיאלוגית. במפגשי אונליין הידע הופך להיות העיקר והמשמעות, והחוויה לעיתים נעלמת. כיצד ניתן להשתמש בזה מצד אחד ולהזין בכל זאת את הצד החווייתי מצד שני?
  • אין שליטה במצב - מקום המורה מתערער, בניגוד למפגש התיאטרלי מול קהל כיתתי חי, הילדים.ות שמאחורי המסך לא תמיד חייבים.ות להגיב, וקשה יותר לייצר השתתפות מרצון.
  • פסיביות - המסך מזמן פסיביות ומייצר תחושת ניכור מהמורה, ואנחנו מבקשים.ות לייצר אקטיביות ודינמיות שתוציא את הילדים.ות מהמצב הפסיבי שיש נטיה להיכנס אליו. אנחנו מבקשים.ות לקדם עשייה משותפת, עבודה ביחד מתוך דיאלוג יחד עם הילדים.ות. לא עוד ערוץ חד כיווני, אלא שיתוף פעולה מלא בין ילדים.ות למורים.ות.
  • למידה פרונטלית - אנו מבינים.ות שהוראה פרונטלית, הרצאה והכתבה, פחות רלוונטיות כאשר מדובר בלמידה מקוונת - דברים שיכולים לעבוד בכיתה הפיזית, לא יכולים להתקיים באותה צורה במרחב הוירטואלי.
  • תרבות דיון ושיח - האונליין אפשר שיח מכבד ומאופק מצד אחד (לא ניתן להתפרץ וקל מאוד ״להשתיק״), אך מצד שני השיח בגל הראשון נטה להיות מאוד יבש, ותמיד היו ילדים.ות שלא שמעו אותם.ן כלל.
  • תרגול - בכיתה הפיזית, כשכל ילד וילדה עובדים בנפרד והמורה יכול.ה לעבור ביניהם.ן, אנחנו יודעים לתרגל. אבל איך עושים את זה במרחב הוירטואלי?
  • פרזנטציות - עם כל הכבוד ללמידה המעורבת והפעילה, לפעמים צריך גם פרזנטציות פרונטליות. כיצד ניתן לעשות פרזנטציות באונליין בצורה מיטבית? מה נוכל ללמוד על הפרזנטציות כאשר אנו נאלצים.ות לעבוד בצורה מקוונת ואיך ניתן להתאים את הפרזנטציה לפלטפורמה החדשה?


הנעת הילדים.ות תוך שימוש במשחקים, שאלונים וחידות על מנת להפוך את הילדים.ות לאקטיביים.ות. מעבר לכלים דיגיטליים, אפשר לייצר שיתוף גם בכלים המוכרים, למשל: ניתן לייצר יקיצה בבוקר באמצעות שיר שנשלח בוואטסאפ לכל הילדים.ות ומזמין אותם.ן להגיב עם אימוג'י מתאים, ברגע שהתעוררו והתחילו את היום (ותודה להדר שירן, מקמפוס אנקורי ראשל״צ).



אם הסגר לא הרמטי, אפשר גם להגיע לבית של אחד.ת הילדים.ות ולהעביר את המפגש המקוון משם (כל פעם נבקר בבית אחר, ונזמין מספר ילדים.ות להצטרף אלינו למפגש הפיזי, בעוד השאר ישארו באונליין). במידה ונעים בחוץ, אפשרות נוספת יכולה להיות להיפגש בגינה ציבורית בשכונה שמספר ילדים.ות מתגוררים.ות בה.



אות מוזיקלי לפתיחה/סגירה/מעברים בין חלקים שונים של המפגש, יכול לעורר ולהחזיר ילדות.ים לקשב, לתת תחושה שהזמן זז, של מעבר ותנועה. אותות מעניינים או כאלה ששיכים לתוכן הנלמד יכולים לייצר עניין משל עצמם ושבירת שגרה.



תנועה פיזית יוצרת עניין. חשוב לייצר תזוזות פיזיות במהלך המפגש ולחשוב האם אני כמורה יכול.ה להיות בתנועה בזמן השיעור ולא לשבת במצב סטטי לאורך כל המפגש. אבל התנועתיות הזו צריכה להיות מבויימת ומודעת. צריך לחשוב איך אני מביימת את תנועת המצלמה הזו כך שאני לא מוציא.ה את הצופים שלי מדעתם ולא מכניסה אותם הביתה בצורה שפוגעת בפרטיות שלי ושלהם.ן?



שינוי המיקום בו אני מעביר.ה את השיעור בהתאם לתוכן עליו אני מדבר.ת. אם הכתה לא יכולה להגיע כולה למוזיאון, לספריה או לשטח, אולי המורה תעביר את השיעור משם? אולי אפשר להעביר שיעור בחוץ, תוך כדי הליכה? אולי אפשר לפגוש מישהו במקום רלוונטי? ואפשר גם לשנות רקעים, פשוט כדי שיהיה מעניין.