פריט ידע לקסיקון

קפיצה אל: ניווט, חיפוש


למה צריך לקסיקון מונחים חדש?

אנחנו כנראה נמצאים בשלב ביניים בין עולם ישן לעולם חדש. הפרדיגמות מתחלפות לנו, והמונחים בהם השתמשנו, לא רק שאינם מתאימים למציאות אותה אנחנו חווים, אלא לפעמים אפילו מפריעים לנו כדי לדמיין את הפתרונות החלופיים במציאות החדשה. כדי שנוכל להבין איפה אנחנו נמצאים ולדייק את החיפוש, נדרשת לנו שפה חדשה, שפותחת אפשרויות ותובנות חדשות.

  • למידה א-סינכרונית - בלמידה א-סינכרונית משימות או מטלות שנשלחות לילדים.ות ושהם.ן מתבקשים.ות להתמודד איתן באופן עצמאי או בקבוצות, בפרק זמן נתון (עד יום רביעי הקרוב/עד שעה 12:00), אבל לא מתוזמן - ללא תקשורת בזמן אמת עם המורה (האינטראקציה נעשית לפני/אחרי המטלה, והילדים.ות עובדים.ות בזמנם.ן ובקצב אישי). בנוסף, חשוב לייצר מקום וירטואלי, פורום מקוון כלשהו, אתר או דרייב שירכז את המשאבים של הקורס, קבוצות דיון לשאלות ועוד. מומלץ לעבוד עם גוגל סייטס/קלאסרום.
  • למידה מחוברת - למידה מחוברת היא למידה שמגיבה למציאות משובשת, כזו שלא ניתן לתכנן או לצפות מראש. לכן היא מבוססת על פירוק והרכבה של תפיסת המקום, הזמן והחומר, בהתאם למציאות המשתנה. טרום המשבר, הכרנו מודלים שמשלבים בין למידה פיזית ולמידה דיגיטלית בהתאם לצורך ותובנות פדגוגיות - כמו למידה היברידית או למידה משולבת (Blended Learning), אבל המשבר כופה עלינו התנהלות שאינה מונעת או מוכוונת שיקולים פדגוגיים הוראתיים סטריליים, אלא תנאים והגבלות חיצוניים, בלתי צפויים ומשתנים שאינם קרואים. כדי שנוכל לנצל ולנהל את ההזדמנות הזו, אנחנו חייבים לבחון אותה באופן ביקורתי ולייצר שפה חדשה שתעזור לנו להשתחרר מקבעונות תפיסתיים ארוכי שנים . אי אפשר עוד לדבר על למידה באותה טרמינולוגיה. צריך לפרק את התפיסות, המבנים וההרגלים.
  • למידה סינכרונית - בלמידה סינכרונית אנחנו תומכים ומנחים, ובעיקר מדגימים איך ניגשים באופן עצמאי לתוכן או לשאלה, טקסט מקור, תמונה או בעיה. יתרונה הגדול של הלמידה הסינכרונית היא שאנחנו יכולים ״לראות״ את הילדים.ות ולבדוק את מצבם.ן. הבעיה באונליין - אנחנו צריכים לצמצם את זמן המונולוג שלנו. אי אפשר להקשיב לנו בפרזנטציות ארוכות מדי.
  • פוזיציה - מצב, סטינג, מנח, מעמד או עמדה בה מתנהל המפגש. יש פוזיציות שונות לניהול מפגשי למידה שונים.
  • ריזום - Rhizome - במקור מונח הלקוח מבוטניקה ומשמעו, קנה שורש שמשמש להתרבות ואגירת מזון, ומחבר את הגבעול של צמחים חסרי פקעת או בצל, בתצורה אופקית ולא אנכית, כדוגמת שורש ג׳ינג׳ר או שורש דשא. זוהי רשת שורשים חסרת מרכז, שאין לה מבנה לינארי, של גזע מרכזי וענפים המסתעפים ממנו. מושג הריזום שימש את הפילוסופים ז'יל דלז (Deleuze) ופליקס גואטרי (Guattari) כמטאפורה, וככלי לתיאור צורת חשיבה לא-ליניארית המבטאת מקריות ואי-סדירות. החשיבה הריזומטית מנוגדת לזו של "העץ בעל השורשים". העץ מסמן סיבתיות לוגית, סדר וסמכות. הריזום, לעומתו, מבטא מצב של חופש, המבוסס על ספונטניות ועל יצירתיות בלתי קבועה. זהו מודל חלופי לאורח החשיבה הרציונלי הרווח בתרבות המערבית. המחשבה הריזומטית מייצרת ריבוי, תוספות והרכבים חדשים של חומר. מתוך ולקריאה נוספת: ריזום - אנציקלופדיה של הרעיונות; רשת - אנציקלופדיה של הרעיונות; מושג הריזום - פרפראות, מדע ופילוסופיה