פריט ידע מה עושים עם המערכת ואיך מתאימים אותה ללמידה מחוברת?

פריט ידע מה עושים עם המערכת ואיך מתאימים אותה ללמידה מחוברת?

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

המנוע

מאחר ופנינו אל הלא נודע, ואין לנו אפשרות לתכנן את המערכת והמפגשים בצורה ברורה (כל שבוע יכול להיראות שונה מקודמו ומזה שיגיע אחריו), חשוב שנתכנן את המערכת הכי גמישה והכי חסינה שאפשר, מערכת שיודעת להתפרק ולהתחבר מחדש. מערכת-על שתתאים את עצמה לימי למידה מהבית ולימים בהם נגיע לבית הספר, מערכת שתיקח בחשבון שביום אחד נעבוד עם כיתות שילמדו מהבית וכיתות שילמדו במרחב הפיזי במקביל, ויהיו לנו גם מורים.ות שילמדו שיעור אחד מקוון ושיעור מיד אחריו בכיתה. מערכת-על שיכולה להכיל גם את העובדה שייתכן ומורים.ות ו/או ילדים.ות ייכנסו לבידוד בכל רגע נתון, ויתכן וכולנו נמצא את עצמנו בסגר מתמשך. חשוב לזכור של כל בית ספר יש את הסיפור שלו, ועל כן כל הצעה צריכה להיבחן בהתאם לילדים.ות, לצרכים, לדרישות, לתנאים, למשאבים ולצוות

איך ניתן להעביר את התובנות והמסקנות שלנו לכדי הפרקטיקה הבית ספרית?



שיבוש תחושת הזמן הופך את הימים, השבועות והסמסטרים, למין משך זמן חסר הגיון. אנחנו מציעים לחלק את השנה לתקופות, בהתאם למאחזים הכל כך ברורים של החגים. חלוקת 2020-21:

תקופה ראשונה - עד אחרי  סוכות; תאריכים: 1/09-12/10. ימי לימוד - 20.

תקופה שניה - עד אחרי חנוכה; תאריכים: 12/10-10/12. ימי לימוד - 44.

תקופה שלישית - עד אחרי פסח; תאריכים: 20/12-18/03.  ימי לימוד - 63.

תקופה רביעית - עד סוף שנת הלימודים; תאריכים: 5/04-20/06.  ימי לימוד - 47.



יש לקחת בחשבון שייתכן ועיקר הזמן הפיזי שלנו יהיה דווקא בתחילת השנה (ספטמבר-אוקטובר), לפני החורף, ועל כן כדאי לנצל אותו כראוי. ניתן להתייחס לשלב הזה כתקופת ״אוריינטציה״: התמצאות במציאות הבית ספרית החדשה. מערכת המורכבת ברובה מהיכרות, חיברות, טיולים, עבודה בחוץ וסדנאות טכנולוגיות להיכרות עם הפלטפורמות איתן נעבוד. אבל הכי חשוב - כדי לאפשר התחלה רגועה ולייצר תיאום ציפיות לקראת התקופה, כשבמקביל, המורים.ות מרווחים זמן נוסף לכתוב את מערכי שיעור ולהתאים אותם לתקופה.



חלוקה ל-4 ״בלוקים״ של שעתיים כל אחד, כשלפניהם מפגש קצר של תחילת היום:

  • את היום נפתח בביה"ס או בבית, במפגש לא-פורמלי עם קבוצה קטנה מתוך כיתת החינוך
  • בלוק בוקר
  • הפסקה חברתית + אוכל
  • בלוק צהריים
  • זמן לתרגול ופרויקטים - עצמאי, עם מורה מלווה לשאלות ומתן עזרה
*על פי המחקר של אוניברסיטת MIT בקיימברידג׳ מסצ'וסטס: https://edarxiv.org/gqa2w



מערכת שעות קבועה (בין אם נלמד באונליין או בבית הספר) שמשלבת בתוכה את עקרונות הלמידה המחוברת:

שעות למידה בבית הספר למידה באונליין
9:00-9:40 מפגש 1 מפגש קבוצת חינוך מקוון קצר / בוקר טוב בית ספרי רב גילי
9:40-9:50 הפסקונת הפסקונת
9:50-11:10 מפגש 2 מפגש 2 (עם הפסקונת באמצע)
11:10-11:25 הפסקה הפסקה
11:25-12:45 מפגש 3 מפגש 3 (עם הפסקונת באמצע)
12:45-13:15 הפסקת צהריים צהריים בית ספרי רב גילי
13:15-14:30 מפגש 4 מפגש 4 (עם הפסקונת באמצע)



המערכת השעות המוכרת לנו לא רלוונטית עוד ונדרש מאיתנו לפרק את כל המוכר והידוע. פרק הזמן של המפגש צריך להיות ארוך יותר, וגם אותו יש לפרק לכמה שיותר יחידות תוכן המשלבות עבודה עצמאית/בזוגות/קבוצות, ולא לקיים שיעור פרונטלי/סינכרוני רגיל.



את ימי הלמידה באונליין מומלץ להתחיל עם מפגש חינוך קצר לקבוצה (חצי/שליש) מתוך הכיתה, סה״כ שניים-שלושה מפגשי חינוך שבועיים בצורה מקוונת, כאשר בכל שבוע הקבוצות משתנות כדי לאפשר לילדים.ות ״להיפגש״ עם חברים.ות אחרים.ות מהכיתה בכל פעם. בימים בהם ניפגש בבית הספר נוכל לקיים מפגש למידה רגיל.



פתיחת חדרי אונליין על ידי מורה בכל בוקר: שלושה חללים מוכרים בבית הספר (למשל: חצר, קפיטריה, פינת עישון, מזכירות), למפגש חברתי פתוח ורב-גילי. זו הזדמנות לילדים.ות לפגוש ילדים.ות מחוץ לכיתה שלהם.ן.



יהיה לנו פחות זמן למידה ונאלץ לפספס שיעורים ולוותר על דברים שרצינו לעשות.  חשוב מאוד לבחון מחדש את סדרי העדיפויות שלנו. להשאיר רק את מה שעושה לנו טוב וחייבים, ולהיפטר ממה שלא חיוני. לפעמים זה אומר - גם ויתורים כואבים. צמצום של חומר הלימוד, ובחירה של התכנים הרלוונטיים והחשובים ביותר להבנתי. אפשר להחליט כאן שפרקים שלמים, ואפילו תחומי דעת מסויימים יורדים מהמערך או המערכת לעת עתה. המטרה היא לצמצם עומסים ככל האפשר.

  • כמות מפגשים - רצוי שימי הלמידה המקוונת יהיו מורכבים מלמידה של שני מקצועות בלבד שמשלבים מפגשים סינכרוניים לצד עבודה עצמאית/בקבוצות. מאחר ומספר המפגשים יקטן באונליין, שעות ההוראה של מפגשי למידה רגילים ישתנו בהתאם. אין זה אומר שינוי שעות תקן, אלא חלוקה שונה של שעות הוראה, שהייה ופרטני בצורה שתואמת את המצב החדש. כך למשל, במהלך היום מורה יכול.ה לתת שעה-שעתיים של ״חדר״ פתוח לכלל הכיתות שמלמד.ת על מנת לענות על שאלות.
  • צמצום מקצועות - עד כמה שניתן. להוריד מקצועות לאורך השנה כולה או ללמד מקצועות מסוימים בחלק אחד של השנה, ולהחליף למקצועות אחרים בחלק השני.
  • משך המפגשים - האופן בו הזמן עובד בלמידה באונליין שונה ממה שהכרנו עד כה, נצטרך לחלק שונה את השיעור ולצמצם גם ברמת התכנים. לא צריך ללמוד הכל, עדיף לכסות פחות חומר וללמד יותר לעומק.



לימי אונליין מומלץ לפחות פעם בשבוע להציע איזו פעילות נחמדה ששם הילדים.ות יוכלו לפגוש גם חברים.ות משכבות אחרות ובכלל להיות בחברות וגיבוש.



במידה והכיתה גדולה ניתן לחלק לשני ״מעגלים״ קטנים יותר בזמן המפגשים הפיזיים, או גם במפגשי האונליין על מנת לאפשר דיון במליאה ותשומת לב מירבית לכל ילד וילדה.



בחלק מהקמפוסים עלה ניסיון שצלח היטב, והוא ציוות של זוגות מורים.ות בתהליך ההוראה, או הכנת חומרי הלימוד, שמאפשר למידה חשובה על התהליך וסיוע רב למורים.ות. קראנו להם ״מורים.ות מושלמים.ות״. מצאנו 2 גרסאות למורים.ות מושלמים.ות בקמפוסים שונים:

  • מורים.ות מושלמים.ות משלימים.ות - 2 מורים.ות שמגיעים מאותו תחום דעת, מכינים יחד חומרים, מחלקים ביניהם פרקי לימוד בהוראה, או מלמדים במקביל. חלוקת תפקידים כזו מורידה חלק מהנטל על המורה הבודד.ת, מייצרת הזדמנות ללמידת עמיתים, ולמפגש בלתי פורמלי בין מורה מנוסה או בכיר.ה למורה חדש.ה, ומפנה אותנו לשמור על קשר אישי ויחס אינטימי עם הילדים.ות, לעקוב אחריהם.ן ולבדוק מה שלומם.ן.  
  • מורים.ות מושלמים.ות משלימים.ות - מפגשי האונליין מתקיימים עם 2 מורים.ות, שלא מלמדים את אותו תחום דעת, אבל כן מלמדים את אותה כיתה או שכבה. שני המורים.ות נוכחים.ות בכל מפגש - כאשר מורה אחד.ת מעביר.ה את התוכן והמורה השני.ה משמש.ת לו גב, מוודא נוכחות, קשוב.ה לכיתה, מסייע.ת בגיוס הילדות.ים ללמידה עצמית, עוזר.ת בקריאת טקסט או ניסוח תשובה כשמתחלקים לקבוצות, ומפדבק.ת. בפורמט הזה, חשוב שהמורים והמורות המושלמים יתחלפו בתפקידים, כשבכל פעם אחד.ת אחר מהם מוביל.ה את הלמידה, בעוד השני.ה תומכת.



אחד הדברים המרכזיים שחשוב להוסיף למערכת הוא יציאה מהחלל סגור. זו הזדמנות ללמוד על העולם דרך העולם וגם  למשל – לצאת לפארקים, מקומות תעשייה, שכונות, טיולי טבע, ביקורי סטודיו, וללמוד דרך המקומות עצמם. למידה בחוץ, במרחב הפתוח, מייצרת הזדמנות לילדים.ות ללמוד אחרת. זו יכולה להיות גם הזדמנות לחבר את הילדים.ות למשימות בסביבה בה חיים (לנסות למצוא פתרונות לבעיות שמתקיימות בקהילה), או אולי לייצר תוכן/תוצר לקהילה (גן ילדים/בית אבות).



שילוב של סדנאות / ימים מרוכזים / שעות למידה בצהריים / ימי שישי לאורך השנה. זה יעזור לנו גם עם שכבות י״א-י״ב שלומדות לבגרויות וככל הנראה יצטרכו תוספת של שעות מחוץ למערכת.



התקופה הזו היא הזדמנות לייצר שיתופי פעולה עם בתי ספר אחרים מהארץ ומהעולם, לקיים מפגשים עם ילדים.ות ממקומות מגוונים ותרבויות שונות.



ניתן לשלב במערכת שעות זמן של למידה עצמאית עם מורה-על שזמין.ה לשאלות וסיוע, על מנת לעודד לומדים.ות עצמאיים.ות תוך הקניית כלים לניהול נכון של זמן.



בהמשך השנה נוכל גם לשלב יום למידה עצמאי בו אין שיעורי מערכת רגילים, אלא ניתנת לילדים.ות משימה יום קודם לכן, שנאספת בסוף יום הלמידה העמצאי (או אפילו בערב) ע"י המורה שנתן.ה את המשימה. כל חודש יכול להיות יום למידה עצמאי במקצוע אחר.



חשוב לייצר מרחב בו המורים.ות, הילדים.ות וההורים יוכלו לראות את מערכת השעות והלו״ז היומי/שבועי/שנתי, ויוכלו לעקוב אחר המערכת. ניתן לשלב גם עזרה במעקב אחר משימות (רצוי אף לתת זמנים ברורים לעבודה על משימה), מקום לסמן ביצוע משימות, קבלת משוב מהמורה על ביצוע המשימה וכדומה.